FIFA 06 Az igazi FIFA-őrültek hónapok óta tűkön ültek, hiszen az EA Sports által csepegtett információk szerint a 2006-os verzió minden eddigin túltesz majd grafikában, játékélményben és úgy általában minden másban.
A valóság azonban sajnos (ismét) nem felelt meg a mesének, hiszen az EA Sports most is annyit nyújtott, amennyi idén is elég a busás haszonhoz - elvégre jövőre is élni kell valamiből. Önök most a HC.Gamer futballszekciójának tesztjét olvashatják el, Grusi és Draven nem kegyelmez. Grusi így látta: Volt szó itt mindenről, a tökéletes menedzser-módozattól kezdve a "vetélytársakat" (nyilvánvalóan a Pro Evolution Soccerről vala itt szó) megszégyenítő, látványos meccseken keresztül a 80%-ban újraírt kódig mindenről, s mint általában, most is mindegyik állításba csúnyán belel lehet kötni. Kezdjük mindjárt a grafikával!
A dolog messziről (értsd nem a szoba túloldaláról, vagy hátradölve a karosszékben, hanem megfelelő kameraállásból) egész kellemesen fest, a játékosok mozgása valóban teljesen más, méretük is megnőtt, mely tény talán kissé robosztussá teszi őket, ám így könnyebb átlátni a mozdulataikat is, jobban "érezzük" őket. A probléma akkor kezdődik, mikor egy-egy kényes szituációnál közelíteni kezd a nézőpont: az arcok cirka 30 színből állnak, szegény aranylábúak sérója pedig pontosan olyan, mintha egy gigászi bölény telibefosta volna őket a pályát övező kandeláberek magasából.
A közönségről jobb nem is beszélni, egyszerűen nem 2006-os szint, egészen csinos látvány, ahogy néhány szurkoló kettévágva őrjöng egy-egy szektor szélénél - rejtély, hogy miért nem építették be a már jól ismert elmosás-effektet, melynek segítségével az ilyesfajta hiányosságok egy igen szép megoldással ki lettek volna takarva. Az egyetlen látható fejlődés a hálók viselkedésénél tapasztalható, végre csodaszépen nyúlnak ki egy-egy bomba után, tényleg szép látvány - főleg úgy, hogy az előző részek röhejes kúpjaihoz van szokva az egyszeri játékos szeme.
A dologhoz amúgy hozzáfűzném, hogy a konzolos verziókon a játék sokkal-sokkal szebb, mint szeretett asztali masinánkon, egy, számomra felfoghatatlan ok miatt. Lépjünk. Következő negatívum a menü. Sok újat erről nem tudok mondani, ha már volt szerencsétek FIFA-menükhöz - ez majd' egy évtizede ugyanolyan. Ugyanolyan rossz. Az egész lassú, csúnya, átláthatatlan, logikátlan és feleslegesen megcsavart - úgy látszik, én vagyok a legértetlenebb ember a földön, mert elképzelésem sincs, miért nem dobnak össze végre egy normálisat ennyi év után. Ja, hogy azon nem múlik bevétel? Én kérek elnézést. A legfontosabb rész azonban természetesen nem ezek egyike, hanem a valódi játékélmény. Örömömre szolgál, hogy elmondhatom, ez valóban erősödött tavaly óta. A tempó sokkal gyorsabb lett, s immáron tényleg használhatóvá vált a Pace Control-gombocska, melynek segítségével igen csúnyán beetethetjük a minket letámadó ellenfeleinket. Ebből következik, hogy mozgásaink tárháza is bővült, rengeteg cselt és egyéb finomságot vethetünk be, mint ahogy a kombinációk száma is megnőtt. Ahhoz tehát, hogy igazán nagy profik legyünk, rengeteg billentyű felett kell "fenntartanunk az uralmat", s nem árt, ha értünk egy kicsit a focihoz is - vagy ha azt nem, az időzítés nagymesterei vagyunk.
A labda fizikája korrekt lett, nem túl gyors, de nem is túl lassú, lehet lőni gigászi "ütvefúrókat", vagy épp pofátlan, lapos gurításokat egyaránt. Az egyik fő cél a kapusok mozgásának élethűvé tétele volt, ám nekem nagyon úgy tűnik, a viselkedésmodellhez Udvarácz Milánt használták fel, ugyanis hálóőreink valami botrányosan rosszak. Lőtt labdát megfogni szinte nem tudnak, mindig nyílegyenesen maguk elé tenyerelik a skulót, vagy épp cirka három-négy másodperccel később reagálnak egy-egy lövésre, mint ésszerű lett volna - természetesen néhány századdal azelőtt, hogy undorító potyagólt kapnának.
Sajnos túlságosan sok scriptet, azaz előre definiált mozgássort kaptak, és ez borzasztóan rányomja a bélyegét teljesítményükre - szerény véleményem az, hogy inkább kellett volna őket úgy hagyni, ahogy voltak. A meccsek tehát egyértelműen életszerűbbek, szórakoztatóak, ám még rengeteg munka vár az EA Sports (talán annyira nem) lelkes szakembereire - ilyen ütemben jó esély van rá, hogy a FIFA 39-ben már teljesen valósághű összecsapásokat vezényelhessünk le. A nagy dirrel-durral beharangozott menedzser-mód tulajdonképpen most sem lett más, mint egy kibővített szezon, mely azonban elhal a bonyolult menüszerkezet csapdájában.
Csak az igazi mazochisták (vagy megszállottak) képesek így végigtolni két-három sikeres (és pénzügyileg is nyereséges) idényt, a türelmetlenebbek valószínűleg az első igazolási procedúránál ocsmány káromkodások közepette hagyják inkább lógva. A végére hagytam a két legmókásabb "opciót", mégpedig a Fan Shopot és az EA Sports Retrot. Az előbbiben hatalmas mennyiségű plussz lehetőséget vásárolhatunk magunknak, többek között új labdákat, mezeket, cipőket, videókat és agyament poénokat (pl. képregény-hangokat a meccsek alá), melyek mindegyikét igen borsos áron mérik, s melyekből több száz van egyszerre.
Az összeset magunkévá tenni beletelik némi időbe (lazább tempóban úgy egy-másfél év), hiszen a pontokat igen kemény kihívások teljesítéséért kapjuk - egy 10 meccses veretlenségi sorozat 500 pontot ér, ehhez képest a világválogatott elérhetővé tétele 2500 pontot kóstál. Az EA Sports Retro keretein belül megnézhetjük a FIFA-sorozat útját egészen 1995-től napjainkig, a múlt nagy játékosainak adatlapjait böngészhetjük (melyeket előbb a Fan Shopban kell megvásárolnunk, mindegyik 750 pontocska), vagy csámcsoghatunk egy videón, mely az utóbbi évtizedek 10 legemlékezetesebb pillanatait vonultatja fel - a helyszín természetesen a futballpálya, közreműködő szereplők között Ronaldinhot, Dennis Bergkampot, Eric Cantonat vagy Di Caniot is felfedezhetjük, kik mind-mind szenzációs gólokkal örvendeztetnek meg bennünket.
Személyes kedvencem az a találat, melyet még a fiatal Di Canio vitt be a West Ham színeiben - azt a kapáslövést azóta is nap mint nap megtekinthetjük a Premier League küzdelmeit megelőző főcímben. Mindent összevetve a FIFA 06 egyáltalán nem rossz produkció, csak éppen megint azt érzem rajta, amit a 2000 óta az összes EA Sports-focijátékon: összecsapott, nemtörődöm rókabőrhúzás, pont annyi újítással, mint amennyivel még el lehet újra adni a jópár éves motorra épült, erősen tupírozott és kisminkelt FIFA 2003-at.
Ennek ellenére valóban csak ajánlani tudom minden futballkedvelőnek, hiszen valóban remek szórakozást nyújt egy-egy üres estére - korszakalkotó dolgokat azonban ne várjon tőle semmi. Azt majd a next-gen FIFA 06-ban, uraim. Grusi értékelése: Grafika: 65% Hangok: 89% Kezelhetőség: 89% Játékélmény: 82% ÖSSZESEN: 81%
|